De eerste gast die op het podium verscheen was Vleutenaar Raymond Rutting, onder andere winnaar van diverse Zilveren Camera-prijzen. ,,De World Press Photo-tentoonstelling herbergt ieder jaar tal van indrukwekkende beelden die door merg en been gaan. Maar omdat talrijke beelden ons dagelijks bereiken, heeft het allemaal niet meer zoveel impact als vroeger”, stak Rutting van wal. ,,Denk maar eens aan de wereldberoemde foto van het ‘napalmmeisje’, gemaakt tijdens de Vietnamoorlog. Een hartverscheurende foto die de publieke opinie heeft beïnvloed. Het is een van de beelden die me geïnspireerd heeft om voor het beroep van fotograaf te kiezen.”

Confronterend
Rutting reisde de hele wereld over, waarbij hij geregeld in aanraking kwam met confronterende items. ,,Ik heb veel ellende gezien. Op een gegeven moment bekroop me een soort schuldgevoel: ik won allerlei prijzen terwijl de mensen die ik had gefotografeerd doodgingen. Om iets terug te doen, heb ik de Arts of News Foundation opgericht, gericht op het financieren van ontwikkelingsprojecten.”
Tegenwoordig heeft hij minder vaak te maken met hemeltergende of hachelijke situaties. ,,Als je bijvoorbeeld op pad gaat voor National Geographic, hoef je iets minder rekening te houden met het eventuele gevaar van een kalasjnikov.” Als nieuwsfotograaf staat hij bekend om zijn eigen stijl. Rutting: ,,Die is kort samengevat: zo weinig mogelijk weghalen of toevoegen, maar wel indringend, soms gepaard gaand met een twist.”

Kunst
Ruud van Empel uit Breda daarentegen beweegt zich vooral op het terrein van de kunstfotografie. ,,Toen Photoshop op de markt verscheen, begon ik daadwerkelijk kansen te ruiken op het gebied van fotografie. Ik ben doorgaans bezig met monteren en het opbouwen met behulp van vele losse beelden die samen één krachtige foto vormen. Dikwijls een tijdrovende business”, sprak Van Empel.
Ter illustratie haakte hij in op een (vermeende) foto van een schoolklas. ,,Geen enkele persoon op deze foto is echt. Anders dan bij een reguliere klassenfoto kijkt iedereen recht in de camera. In totaal ben ik er een maand of drie mee zoet geweest”, aldus Van Empel die in 2014 een grote overzichtstentoonstelling had in Het Noordbrabants Museum.

Lees het hele artikel via BD.nl